Stiil ja kujundus on veebileht, mis pakub stiliseerimis- ja kujundamisalast inspiratsiooni, õppematerjale ja koolitusi loomingulistele inimestele.

Võta appi minu poolt ette valmistatud abivahendid – mis on kõik veebis kiirelt kättesaadavad.

Tööta oma veebilehe stiilseks loomise nimel, kujunda oma brändile kaunis visuaalne identiteet ning loo omale harmooniline portfoolio ja toodete esitlus.

56090320 victoria@stiiljakujundus.ee

SEO alused I: otsingumootorid ja märksõnad

SEO alused I: otsingumootorid ja märksõnad

1. Kuidas otsingumootorid töötavad

2. Märksõnade valik ja strateegiad

3. Sinu veebilehe SEO optimeerimine. Tehniliste oskusteta inimesena ning natuke koodidega tegemist, mille saad oma veebilehele suunata – teades ka ise, mida ta tegema peab.

4. Lingid ja linkide ehitus. Milline on efektiivne linkimine ja lingi ülesehitus – see teadmine muudab su veebilehe leitavust tohutult!

5. SEO jaoks blogimine

6. SEO sotsiaalmeedia kanalites – Instagram, YouTube, Pinterest ja Facebook

***

Sissejuhatus SEO- ja otsingumootorite maailma

Kui sind ei ole Googlis näha, ei ole sind justkui olemaski – see ei ole klišee, vaid täiesti loogiline tõsiasi.

Inimesed leiavad su teenuse ja toote neljal põhilisel moel:

  1. Otsingute kaudu
  2. Kellegi teise poolt jagatud lingi kaudu
  3. Sind “avastades” reaalses maailmas
  4. Vajutades reklaamile

SEO on lühend inglisekeelsest väljendist Search Engine Optimization, ehk siis otsimootoritele optimeerimine. Veel lihtsamalt lahti seletatuna, seda kasutatakse veebilehe leitavuse ja võimalikult kõrge koha saamiseks Googlis ja teistes otsimootorites, nagu Bing, Neti.ee ja teised.

Kui me turundame veebis, siis soovime me loomulikult, et meie sihtgrupp leiaks kiirelt ja lihtsalt üles meie pakutavad tooted/teenused, kuid see ei juhtu lihtsalt niisama, eriti suure konkurentsi puhul antud valdkonnas.

Enda nähtavaks tegemiseks tuleb näha natuke vaeva, oma veebilehel teadlikult sõnu valima ja neid õigesti esitlema.

Paljudele ettevõtjatele tundub SEO keerulise ja tumeda maana, kuid kui end asjaga kurssi viia näiteks siinset peatükki lugedes, ei tundu see asi enam sugugi hull.

  • Räägin sellest, kuidas Google toimib ning kuidas valib Google inimeste poolt sisestatud otsingutele vastuseid.
  • Samuti räägime märksõnade valimisest.
  • Need teadmised on tõesti vajalikud selleks, et aru saada SEOst ning seega tervest sinu tööst veebiturunduses, oma toodet/teenust pakkudes.
  • Annan ülevaate lehesisese ja lehevälise SEO erinevuste kohta ning kuidas need koostöös määravad sinu lehe leitavust Googlis ja teistes otsimootorites.

Google omab ilmselgelt suurt ülekaalu otsimootorile turul. Bing on number kaks ja maailma mastaabis on Yahoo kaugel-kaugel tagapool number kolm. Bing on oma staatust parandanud seoses Facebookiga partnerluse alustamisega, kuid Google on siiski tähtsaim ja enim kasutatud keskkond, kus inimesed oma otsinguid läbi viivad.

Otsimootorid on aga sama olulised ka platvormidel, nagu YouTube, Pinterest, Etsy, Amazon ja teised kohad, kus sul on võimalik oma teenust ja tooteid turundada ja müüa. Tuleb siiski meeles pidada, et igal platvormil on lisaks ühistel põhimõtetel töötavatele algoritmidele ka omad, platvormile eripärased algoritmid.

Miks on SEO alused vajalikud tunda ja ellu viia?

Esiteks, 90% veebikasutajatest otsivad omale vajalikku infot läbi otsimootorite. Umbes nagu meie riigi algusaegadel olid suured kollased kataloogid meie parimateks abimeesteks vajalike ettevõtete otsingul.

  • Tänapäeval kasutatakse järjest enam ka nutitelefone ja tablette soovitud info hankimiseks, tänaval õiget aadressi otsides või taksonumbrit vajades eelistavad paljud 1188-sse helistamise asemel hoopis oma telefonis vajalik otsisõna sisestada ja vastuse kiirelt ning tasuta kätte saada.
  • Teiseks, SEO on üks parimaid tasuta võimalusi suunata liiklust, ehk potentsiaalseid kliente oma blogisse või veebilehele. Kui ilmud otsimootori esimese 10 vaste sekka – muidugi ideaalis esimese kolme sekka, siis võid endaga väga rahule jääda. Otsimootorite võlu on selles, et saad oma lehele inimese, kes väga tõenäoliselt otsib just seda, mida Sina pakud ning see on suurepärane tasuta reklaam maailma enim kasutatud kataloogis.

Need on siis kaks põhjust, miks ei või sa jätta SEO võimalusi kasutamata.

Räägime siin otsingutest

Inimesed viivad otsinguid läbi googeldades, Etsy keskkonnas otsinguvälja kasutades, Pinterestis, YouTubes. Sinu ülesanne on leida just need õiged sõnad, mis kõige tabavamalt su toodet iseloomustavad ja mida inimesed kasutavad, et sellist kaupa leida. Saad omalt poolt suurendada oma poe leitavust, sisestades neid sõnu nii:

Blogis: postituste pealkirjadesse, tekstidesse, siltidesse, fotode pealkirjadesse, fotode kirjeldustesse, postituste url-is ehk püsiviites.

Veebipoes ja blogis: toodete pealkirjadesse, tootekirjeldustesse, fotode pealkirjadesse ja võimalusel kirjeldustesse.

Pinterestis, Instagramis ja YouTubes: piltide-videote pealkirjadesse, kirjeldustesse ja võimalusel siltidesse.

KÕIKIDEL puhkudel optimeeri kindlasti ka profiilis kirjeldus ning võimalusel kasuta eriti olulisi sõnu poe/blogi/profiili/kanali nimes.

Sotsiaalmeedias SEO loomisest räägime edaspidi veel lähemalt.

SEO ja turundus INSTAGRAMis:

SEO ja turundus Instagramis - Claus Dalby

SEO ja turundus Instagramis – Claus Dalby

See näide on üks vähestest, mis pärineb mittefotograafilt, vaid pigem kirjanikult-aednikult, kuid ta teeb suurepärast tööd enda turundamisega mitmetes sotsiaalmeedia kanalites. Claus Dalby on Taani vanakoolimeister, kes teeb oma aiandusteemaliste toodete turundust eeskujulikult, kaasa arvatud Instagramis. Märksõnad on taanikeelsed. instagram.com/clausdalby

Alustame kõige tähtsamast küsimusest – kuidas viib inimene läbi otsingut, millega ta soovib leida just sellist toodet, mida sina pakud?

Ütleme näiteks, et ma soovin leida pulmafotograafi. Milliste sõnadega ma otsingut läbi viin? Pulmafotograaf, pulmade pildistamine, romantilised fotod ja fotostuudio …. Mõtle sellele, milliseid sõnu sinu klient kasutaks – alati ei pruugi need sõnad kattuda nendega, mida sa ise kasutaksid. Võta selle peale mõtlemiseks ja kirja panekuks üks terve õhtupoolik.

Veebilehe optimeerimine otsingutele (SEO) on ülilai teema ja sellele kirglikult pühendudes saab minna väga detailseks, kuid mida mina soovitan sul hetkel teha on see, et keskendud oma praegusele hetkele ja viid nüüd ja tulevikus läbi vajalikud ja lihtsad nõksud oma toodete optimeerimisel. Sa ei pea saama suureks SEO eksperdiks, sa võid piirduda oma teenuse leitavuse parandamisega päris väheste liigutustega. Kuid vii need läbi – ja jooksvalt, mitte ühekordse panustamisega piirdudes, sest et sel juhul su tööst kasu ei ole.

Kasuta ära inimestepoolseid küsimusi

Kõik ettevõtjad saavad küsimusi ja mõned nendest küsimustest korduvad tihti või on lihtsalt eriti tabavad. Kirjuta nendele küsimustele vastused blogipostitustena! Kasuta küsimust kui sellist pealkirjana ning kasuta teemaga seotud märksõnu tekstis ja siltides. Nii oled seadnud üles vahendi, tõmbamaks inimesi oma blogiga tutvuma siis, kui nad otsivad vastavale küsimusele Internetist vastuseid. Mina teen seda pidevalt ja just sellised artiklid on eriti populaarsed.

Hakka neid küsimusi oma märkmikusse üles kirjutama, et nad meelest ära ei läheks.

Kuidas otsimootorid töötavad

Otsingumootorid omavad kahte põhilist funktsiooni: esiteks kammivad otsingumootorid kogu veebikeskonda sisu leidmiseks läbi ning teiseks töötavad need aktiivselt selleks, et seda sisu kasutaja soovidega võimalikult hästi siduda ning siis välja tuua kõige täpsemad otsingutega sobituvad vasted, et neid sulle ette näidata.

Seega on Google, Bing, Ask, Yahoo ja iga teise otsingumootori tähtsaimaks funktsiooniks anda igale kasutajale nii täpseid vasteid, mis on saadaval. Küll aga on igal otsimootoril omad moodused sellise info kokkukogumiseks, indekseerimiseks ja hoiustamiseks ning seal on sadu faktoreid, mis mõjutavad sinu teenuse asukoha otsingumootorites, kuid enamus põhifunktsioone on neil kõigil üsna sarnased.

Miks näevad otsingumootorid täpsete vastete leidmisega nii palju vaeva??

Sellepärast, et ka otsingumootorite vahel on tihe konkurents ja kui näiteks Bingi kasutaja ei leia omale vajalikku infot, siis pöördub ta näiteks Google otsingusüsteemi poole. Nende suurte gigantide jaoks on oluline hoida kasutajaid endi juures, et mitte kaotada reklaamiostjaid ja muid külastatavusest sõltuvaid tohutuid sissetulekuid ning seepärast hoolitsevadki nad selle eest, et kasutajad saaksid nii täpse info oma otsingutele, kui vähegi võimalik.

Kuidas teavad otsingumootorid, et millised vasted otsingutele on need kõige täpsemad?

Vastus on lihtne: populaarsus. Enamus suuri otsingumootoreid kasutavad seda kõige põhilisema faktorina. Nende arvamus on, et kui kõigile miski meeldib, siis järelikult on see miski hea asi. Üldjuhul on selline arvamus ka korrektne ning algoritmid mida nad otsingute vastete leidmiseks kasutavad, on pideva viimistluse ja täpsemaks ning täpsemaks arenduse all.

Märksõnade analüüs ja kasutus

Märksõna (võtmesõna) – see on veebilehel leiduv indetifitseerija, mille abil otsingumootor saab otsingul kasutatud sõnade toel tulemust indekseerida ja suunata otsijat sobivate tulemusteni. See on sõna või fraas, mis tähistab antud veebilehe sisu.

SEO maailmas on palju erinevaid strateegiaid, mis võetakse kasutusele erinevates situatsioonides. Kui sul on megasuur ettevõte, siis on sinu strateegia totaalselt erinev sellest, mida peaksid kasutama pisikese ettevõtte puhul.

Sinu geograafiline asukoht

Võta oma geograafilist asukohta kui kõige tähtsamat faktorit. See piirkond, kus sa elad, töötad ja oma teenust pakud, mõjutab su märksõnade valikut suurel määral. Kui sa oled tegev näiteks Tartu linnas, siis ei ole sul eriti palju kasu tuhandetest veebilehekülastustest, mis viiakse läbi näiteks Narvas ning kus otsitakse kohalikke pakkujaid. Samal ajal suuremad ettevõtted, kellel on stuudiod mitmes linnas, ei pea kindla regiooni pärast eriti muretsema. Nende SEO strateegia kataks tekina tervet riiki nii, et kui sa trükid Google otsingusse sisse “perefotograaf”, siis tulevad nad kohe esimeste vastete hulgas esile.

Kui sa pead põnevat stuudiot Pirita keskuses, siis peaks sind esmajoones huvitama otsingud Tallinna ja Viimsi kandist. Muidugi, arvestades Eestimaa väiksust ning samuti sinu stuudio unikaalseid omapärasid, kinnitab erand reeglit ning võib juhtuda, et sinu hippi ja kitsalt nišitud stuudiosse on oodatud kindel sihtgrupp igast Eestimaa nurgast. Kõik oleneb olukorrast. Selle teadmisega ongi sinu SEO strateegia loomise esimeseks sammuks otsustada, millisele turule sa oma veebilehe optimeerid.

Millised märksõnad on populaarsed ja millised efektiivsed?

Sinu järgmiseks sammuks on märksõnade valik selle järgi, milline on nende otsitavuse populaarsus. Leidub märksõnu, mis on väga palju kasutatud, näiteks “beebifotograaf” ning on teisi, mille peale eriti ei tulda, ehk “imikute pildistamine”. Kui esimese sõna suhtes on ka otsingukonkurents ülitugev, sest et seda kasutavad põhimõtteliselt kõik beebi- ja perefotograafid Eestis, siis teise puhul on fraas kodulehtedel harvemini kasutatud ja siin on juba sinu võimalus.

Oma SEO strateegiat välja töötades tuleb sul oma märksõnade täpsusele pühendumisel võtta asja väga tõsiselt. Sa võid küll oma teenust hästi pakkuda ja ala ülihästi tunda, kuid sul tuleb meeles pidada seda, et su sihtgrupp võib oma otsinguid läbi viia täiesti teisel moel, kui sina seda arvad. Mõtle näiteks sõnadele, mida sina fotograafina kasutad, kuid mitte-fotograafid mitte. Mõtle, kui palju kumbki pool kasutab sõnu “sessioon”, “portree”, “pilt”, “lastefotograaf” “beebifoto”, “passipilt”, “dokumendi foto” , “high key” jmt.

Kuidas sellist märksõnade analüüsi läbi viia?

Just sinu jaoks parimate märksõnade leidmiseks on loodud üksjagu platvorme, mis aitavad sul analüüsida sõnade otsitavust sihtgrupi poolt, samuti näitavad need, kui tihti on vastavaid sõnu ja fraase kasutanud teised ettevõtted ja veebilehed – pakkudes sulle otsingutulemustes konkurentsi.

Hoolimata sellest, et märksõnade analüüsimine võib sulle esmapilgul tunduda igava tööna, on see su veebiturunduse alus, mille tegemata jätmine on pehmelt öeldes rumal.

Võta selleks tööpäev või kaks ning see ajaline investeering saab olema üks parimaid, mis sa oma äri jaoks teinud oled. Seda enam, et 80% sinu konkurentidest ei võta kunagi oma veebilehe SEOga mitte midagi ette. Sul on üsna lihtne saada kõrge leitavus Googlis kiirelt ja tõhusalt.

Google Keyword Planner

See tööriist on esimene ja parim vahend, mida julgen sulle soovitada. Google märksõnade planeerija on tasuta kõigile, kes omavad Google kontot (mis on ka tasuta). Et see tööriist veebist üles leida, trüki googlisse “google keyword planner” ning leiad selle peale reklaami kohe esimese vastena.

Bing Keyword Tool

See on samuti hea töövahend ja info mida sa vajad, on seal olemas. Küll aga on see algajale kasutajale keerulisem stardipunkt ning võib alustuseks üsna frustreerivalt mõjuda. Et Bing märksõnade tööriista üles leida, vii Bing otsingumootoris läbi otsing sõnadele “keyword tool”

Market Samurai

See on kolmanda osapoole poolt loodud keskkond, mis kasutab Google Keyword Planneri poolt pakutavat informatsiooni, kuid annab sulle veelgi enam võimalusi oma SEO strateegia planeerimiseks. Parimad osad sellest platvormist on tasulised. Market Samurai leidmiseks mine: www.noblesamurai.com

Moz

See on üks väga mugav ja efektiivne SEO tugevdamise platvorm veebis, kuid see on ka kallim – 99USD/kuus. Küll aga saad seda 30 päeva jooksul tasuta katsetada ja soovitan nii ka teha. http://moz.com.

SEO võtmesõnad

SEO töötab optimaalselt vaid siis, kui märksõnade valik on tehtud õigesti. See on väga tähtis.

Kui valid sõnad, mis ei ole kas mitte eriti hästi sinu tegevusega seonduvad või siis on väga suure konkurentsiga, siis sinus nähtavus otsingute tulemustes võib olla takistatud. Seepärast võta aega parimate võtmesõnade välja uurimiseks, alustades Google Keyword Planner vahendiga.

On kolm peamist faktorit, mida pead võtmesõnade valikul jälgima.

  1. Esimeseks on võtmesõnad, mida sa otsid või uurid, eriti relevantsed sinu sihtgrupile. Kas sinu sihtgrupp kasutaks neid, kui otsiksid sinu poolt pakutavat toodet/teenust veebist? See on väga tähtis.

2. Teiseks suurusjärk. Enda poolt valitud võtmesõnade otsingute kogus Google-s kuude lõikes, mida näed Google Keyword Tools lehel oma andmeid kontrollides. Kui seal on näha vaid vähesed või lausa olematud igakuised otsingud, siis järelikult ei ole antud võtmesõna eriti hea valik, kuna seda keegi nagunii ei otsi.

Kui Sul on aga suurem hulk erinevaid võtmesõnu, mis on sinu tegevusega otseselt seotud ja millel on küll väiksemat sorti kogustes igakuiseid otsinguid, siis kokku võivad need siiski teha paraja koguse.

Seega võid leida sõnu, millele on igakuiselt suuremas koguses otsinguid ning lisaks hulk selliseid, mida nii palju ei otsita, kuid on siiski toeks.

3. Kolmandaks konkurents. Seda saad jälle kontrollida Google Keyword Toolsi abil ning vaadata, kas antud otsisõnale on suur konkurents või mitte.

Number, mida Google märksõnade planeerija konkurentsi all näitab, indikeerib vastava sõna kasutust Google AdWordsis makstud reklaamides. Kui konkurents on ülisuur, siis ei ole ehk mõtet sellele võtmesõnale lootma jääda.

Kokkuvõtteks, vaata enda poolt valitud võtmesõnade relevantsust, otsingute arvu ja konkurentsi ning kõiki koos analüüsides saad valida parimad endale sobivad võtmesõnad, mis tõstavad su veebilehe nähtavust.

Kus neid võtmesõnu kasutada tuleb ja miks?

Lehesisene SEO (on-site SEO) sisaldab võtmesõnade kasutamist õigetes kohtades, optimeeritud fotosid, meta-infot. Meta kirjeldus peab olema hästi üles ehitatud, kirjeldades sinu ettevõtte tegevust ning sisaldades parajal hulgal elutähtsaid võtmesõnu. Sellest lähemalt järgmises peatükis.

  • Fotofaili nimi peab olema selge ja otseselt seotud pildi sisuga. Jah, see nõuab lisaminuteid, et kasutusse minevad pildid kenasti ära sildistada ja mitte jätta fotokaamera seatud seerianumbrit. Google armastab pilte, mille failil on korralik ja teemaga seotud nimi, eelistatavalt sinu võtmesõnu sisaldav.
  • Enamik blogisid ja veebilehti omavad pealkirju, inglise keeles headline või header. SEO terminis on see sinu H1 headline. See peab samuti võtmesõnu sisaldama, mis tõstab sinu leitavust Googlis.
  • Järgmisena, veebilehe sisu. Kirjuta kergelt loetav ja arusaadav tekst, mis sisaldab siin ja seal sinu võtmesõnu, paaris-kolmes kohas. Soovitatakse kasutada vähemalt ühte teksti alguses ja ühte lõpus.
  • Viimaseks, veebilehe URL. On väga tähtis, et sinu kodulehe leheküljed omavad korralikke url-aadresse, sisaldades antud leheküljega seotud võtmesõnu ja mitte rida numbreid/sümboleid, millest Google mitte mingil moel ei saa välja lugeda, millest sellel lehel juttu on. Sõnad võiks olla üksteisest sidekriipsuga eraldatud. Enamus platvorme teevad seda automaatselt, kuid see ei pruugi alati nii olla ja Sul peab siis olema võimalus oma url ise manuaalselt sisestada.

Veel mõned nõuanded märksõnade efektiivseks kasutuseks sinu veebilehel

Vaatame läbi mõned tähtsaimad nõudmised Google poolt, asjad, mida nad jälgivad ja mille najal indekseerivad veebilehti.

Siin on vaid mõned faktorid, kõiki ei tea keegi, kuna need on niivõrd salastatud, kuid kui järgida siin antuid, oled juba õigel teel.

  • Loomulik ja voolav tekst, mida on lihtne jälgida. Kui veebilehe sisu näeb sileda aasa asemel välja nagu kivide ja kändudega kõnnumaa, ei saa Google ämblik (spider ingl.k. mida kasutatakse Google tegevuse terminina) veebilehel liigelda. Seetõttu jääb palju infot läbi töötlemata ja veebileht ei jõua kõrgele tasemele otsitulemuste lehel. Nii et Google eelistab loogiliselt ja lihtsalt struktureeritud veebilehti.
  • Veebilehe värskus ja seotus põhiteemaga. See on arvatavasti üks tähtsamaid faktoreid. Google tahab, et veebileht oleks pidevalt täiendatud. Kui sa seda ei tee ning su leht püsib täpselt samasuguse sisuga kuid ja aastaid, siis langeb selle asukoht ka Google leitavuses. Lisa tooteid, lisa infot, uudiseid, täienda tekste ja Google on rõõmus, sest ei pea näitama kvaliteetse info otsijaile aegunud andmeid.
  • Meta tags. Meta tag’id on HTML koodid, mis on sisestatud veebilehe pealkirja, lehe tiitli alla. Kui on juttu otsimootoritele optimeerimisest, siis mõeldakse metatagide all meta kirjeldusi ja meta võtmesõnu. Meta kirjeldused ja meta võtmesõnad ei ole tavakasutajatele nähtavad. Need on loetavad näiteks otsimootorite poolt. Kui sa ei ole HTMLiga tuttav, lase taolised asjad ära teha oma veebimehel/naisel Need on andmed, mida annad edasi, kasutades võtmesõnu, mis kirjeldavad sinu tegevust võimalikult täpselt. Mõtle näiteks ka sõnadele, mida sinu teenust vajavad inimesed otsimootorites kasutavad.
  • Veebilehe liikluse tase. Kui sinu veebilehel ei ole külastajaid ja neid ka pikema perioodi jooksul ei tule, siis Google tõmbab su lehe statust alla. Lehe taseme tõstmiseks on vaja ette näidata pidevalt suurenev liiklus lehel, mis vihjab sellele, et lehe sisu on huvitav ja relevantne teatud grupile inimestele.
  • Domeeni vanus ja lehe värskus. See näitab, kui etableerunud see on. Kui veebileht on eksisteerinud aastaid ja selle sisuga on pidevalt tööd tehtud ja seda värskena hoitud, siis on see Google jaoks hea märk.
  • Sotsiaalne jagamine. Google vaatab, kas lehel on Like nupud ja võimalused lehesisu jagada Facebookis ja mujal sotsiaalmeedias. Selline asi annab lisapunkte, seda muidugi eriti, kui toimub ka aktiivne jagamine lugejate poolt.
  • Linkide hulk, mis viitavad sinu veebilehele. Kvaliteetsete lehtede poolt tulevad linkimised on Google jaoks määrava tähtsusega. Näiteks, kui keegi blogib ja mainib sinu ettevõtet ning lingib ka sinu kodulehele, siis on see väga hea.
  • Linkbuilding ehk lingiehitus. See on kõrge kvaliteediga linkide saamine lehtedelt,mis on samuti Google silmis kvaliteetsed ning mida rohkem neid on, sedasuuremat väärtust omab ka sinu leht Google silmis.
  • Bounce rate tagasi otsimootoritele. Kui keegi siseneb su lehele, kuid lahkub jälle otsekohe tagasi Google lehele, et edasi otsida, siis Google jälgib sellist asja. Seepärast ongi tähtis kasutada võimalikult täpseid võtmesõnu, et su lehe leiaksid üles eelkõige need inimesed, kes sinu pakutut otsivad.

POST A COMMENT